Storytelling-ul – must have-ul oricarui brand

Publicat de : Alina Stanciu

Data: 08.09.2016

Cum colectiile de toamna-iarna au aparut deja, si stii ce poti purta pentru a fi la moda, nu e cazul sa iti neglijezi business-ul cand vine vorba de tendinte. Asa ca, iti recomandam un accesoriu de nelipsit al sezonului - storytelling-ul. 

In prezent, brandurile trebuie sa faca mai mult decat sa isi faca reclama. Altfel spus, brandul care nu spune o poveste nu vinde. Consumatorul bombardat zilnic cu mesaje publicitare devine din ce in ce mai putin receptiv la mesajele promotionale, si chiar isi dezvolta un fel de imunitate la structura standard a discursului publicitar. Povestea de brand vine sa solutioneze aceasta problema. Ea paraseste taramul demagogiei, renunta la limbajul de lemn si invita consumatorul intr-o calatorie din care va avea ceva de invatat, ceva de descoperit si, cu siguranta isi va satisface o nevoie. In ziua de astazi, tot mai multe branduri creeaza povesti datorita carora activeaza in continuare cu succes pe piata. 

Brandurile trebuie sa atraga atentia, sa ofere o idee, sa impartasească o poveste si sa creeze o relatie directa cu consumatorii. Povestea este in centrul noii formule care face ca brandurile sa activeze cu succes in ziua de astazi.

 

Cum sa scrii o poveste

Povestile bine scrise adauga o dimensiune emotionala comunicarii, genereaza simpatie, si ajuta „cititorii” sa retină mult mai usor informatii.

In plus, informatiile transmise sub forma de povesti imprumuta din oralitatea acestora si devin mult mai usor de impartasit prietenilor.

Povestea Amaliei Bacardi, sotia fondatorului Bacardi, care a insistat ca logo-ul companiei sa incorporeze un liliac, fiind convinsa ca liliecii care se adapostisera in distileria familiei vor purta noroc afacerii, va fi cu siguranta mult mai apreciata de prietenii care se pregatesc sa ciocneasca un pahar de Bacardi, decat de cei care citesc un simplu mesaj promotional al bauturii.

Nu te gandi ca brandul tau nu are o poveste atat de interesanta sau isteata ca a lui Levi Strauss care a descoperit repede cum poti face bani la inceputul goanei dupa aur din San Francisco – prin comercializarea accesoriilor necesare cautatorilor de aur: primii pantaloni pentru munca grea din panza de doc, care mai tarziu au fost schimbati cu denimul pentru a ascunde murdaria de pe acestia. Succesul unei povesti bune de brand nu sta in acest lucru. Detaliile care fac diferenta si de care trebuie sa tii cont sunt urmatoarele: povestea trebuie sa fie autentica, reala. Orice detaliu, intamplare petrecuta in interiorul afacerii tale poate avea priza la public. Trebuie sa atraga atentia, sa fie inspirata din viata si problemele consumatorilor si sa aiba un mesaj bine construit, astfel ca la finalul lecturii sau ascultarii, conexiunea dintre brand si continutul povestii sa fie clara.

In mod paradoxal, personajul principal nu trebuie sa fie brandul. Povestile sunt atat de apreciate pentru ca, indiferent de subiect, scriitorul face in asa fel incat cititorul sa se poata identifica in povestea sa. Este de la sine inteles ca, o poveste cu un personaj prost ales va esua. In constructia personajului este foarte important sa te bazezi pe rezultatele cercetarilor tale in privinta publicului tau tinta si niciodata doar pe supozitii.

Nu apela niciodata la clisee si ofera intotdeauna publicului povestea brandului in forma unei executii de calitate. Apeleaza cu incredere la emotii si ofera-le in final oamenilor o morala, o idee pe care doresti sa o transmiti. Astfel, vei reusi sa schimbi perceptia, gandirea sau comportamentul publicului tau tinta.

Oamenii s-au regasit si se vor regasi intotdeauna in povesti emotionante. Ofera-le o astfel de poveste din spatele brandului tau si arata-le ca filosofia acestuia este aceea de a crea o legatura de durata cu ei bazata pe incredere si respect.

Ce te motiveaza? Ce te inspira pe tine si pe echipa ta sa va treziti in fiecare dimineata si sa veniti la birou? Cum poate compania ta sa schimbe lumea? Asa incep povestile de brand. E timpul sa o spui pe a ta.