Cum stii daca este sau nu timpul pentru rebranding?

Publicat de : Alina Stanciu

Data: 31.03.2016

Romanii s-au lovit puternic de rebranding atunci cand Dialog si-a schimbat numele in Orange, iar Connex in Vodafone. Tot atunci s-a pus si intrebarea - cand este momentul sa apelezi la rebranding?

Un brand nu este doar o intruchipare simbolica stabilita de creatorul acestuia, ci si imaginea si impresia pe care o au consumatorii fata de acel produs, serviciu sau organizatie. Vanzarile unei companii sunt in directa legatura cu imaginea si calitatea brandului.

Ca sa intelegi mai bine, propunem urmatorul exercitiu de imaginatie: Exista trei magazine de pantofi. Toate sunt situate in apropiere, sunt convenabile ca pret si au cam aceeasi marfa. Perechea de pantofi pe care ti-o doresti se gaseste in fiecare dintre ele si la acelasi pret. Ce magazin alegi?

Toate aceste premise fiind aceleasi, vei face alegerea pe baza experientei personale sau a unui prieten, precum si pe baza unui sentiment legat de companie. De obicei, acest sentiment poarta numele de likeability. Crearea in mod deliberat de sentimente placute (likeability) asociate cu marfa, pretul si proximitatea constituie brandingul.

Pentru ca omul, prin insasi natura sa, este o fiinta ce cauta stabilitatea si este de cele mai multe ori reticent la ideea de schimbare, rebrandingul trebuie sa se faca doar in anumite conditii:

Daca firma are probleme economice
Daca te confrunti cu o scadere a vanzarilor si a numarului de clienti, este momentul sa analizezi intreaga afacere si sa te intrebi ce transmite consumatorilor identitatea vizuala. 

Daca nu mai esti adaptat la nou
Lucrurile evolueaza, la fel trebuie sa se intample si cu imaginea firmei. Daca ai o filosofie noua de afaceri. Pentru ca o afacere sa functioneze, publicul trebuie sa cunoasca noile valori ale firmei.

Cand atragi clientii nepotriviti 
Daca clientii nu inteleg carui tip de persoane te adresezi sau daca doresti sa te adresezi unui alt tip de public, este momentul sa apelezi la rebranding. 

Nu exista un standard general de rebranding, insa intotdeauna trebuie sa ai in vedere 3 lucruri inainte de a implementa procesul de rebranding: cercetare, cercetare, cercetare. Nimeni nu isi mai poate permite sa iroseasca bugetul de marketing. Intotdeauna este o idee buna sa afli ce cred clientii. A lua periodic pulsul lor inseamna a lua pulsul afacerii tale.