Ce poate invata un marketer din campania TRUMP

Publicat de : Alina Stanciu

Data: 14.12.2016

John A. Quelch, profesor la Harvard, a analizat campania electorala a celebrului om de afaceri Donald Trump, si a enuntat 6 lectii pe care orice antreprenor sau marketer trebuie sa le urmeze daca vrea sa sfideze toate sansele si sa se impuna in fata unor competitori puternici. 

Ofera-le consumatorilor o misiune.

Cele mai bune campanii de marketing le cer mereu consumatorilor sa faca ceva. De exemplu, Nike iti spune Just Do It (Fa-o!). Brandurile de succes le dau voie consumatorilor sa participe si ei la crearea semnificatiei brandului.

Sloganul de campanie al lui Donald Trump, Let’s make America Great Again este o chemare incluziva la arme cu un obiectiv puternic pe care fiecare alegator il poate interpreta pentru el insusi. Sloganul intruneste pasiune si scop.

Si sloganul lui Hillary Clinton, Stronger Together, este incluziv, insa evoca un intreg proces care este important, insa nu este la fel de concret ca sloganul lui Trump. Iar oamenii din marketing si publicitate stiu ca, daca nu iti pozitionezi tu brandul foarte clar, o vor face competitorii tai.

 

Prezinta trecutul ca pe un inceput

Majoritatea nu va vota niciodata pentru un viitor incert, mai ales atunci cand este promis de catre un competitor nou sosit pe scena publica. Doland Trump a castigat reamintindu-le oamenilor de trecutul mai bun si promitandu-le sa il recreeze ca un viitor mai bun. Cuvantul again (din nou) din sloganul lui Trump nu sunt adaugate la intamplare in formularea Let’s make America great...

In acelasi mod, o campanie pentru fulgii de porumb Kellogg, in SUA, a folosit sloganul Try Us Again for the First Time (Incearca-ne din nou pentru prima data). Pentru milioane de americani din zonele in care s-a prabusit industria candva puternica, "vremurile bune" au existat cu adevarat, iar ei au votat acum pentru a le aduce inapoi.

 

Adreseaza-te consumatorilor uitati

Cele mai multe societati financiare alearga dupa acelasi potential client cu venit mare, ignorand, in schimb, milioane de oameni care prospera modest.


Trump a luat de la concurentii democrati imbratisarea laudabila a diversitatii si a rasturnat-o complet invocand "Omul Uitat". Astfel, candidatul republican a castigat de partea sa alegatorii democrati din clasa muncitoare, desconsiderati de partidul lor. Trump a strans alegatori noi si i-a revitalizat pe cei mai vechi.

De asemenea, aproape toti republicanii s-au dus la vot pentru  candidatul lor. Marketerii buni stiu intotdeauna cum sa echilibreze atragerea de noi clienti cu pastrarea clientilor existenti.

 

Sfaraiala gratarului bate mereu friptura

Hillary Clinton avea mereu sa il intreaca pe Donald Trump la cunostintele politice si la experienta. Prin urmare, campania lui Trump si contractul sau cu alegatorul american au oferit mai multa sfaraiala. Pictat in tuse groase, contractul pune accentul pe obiective si rezultate. Mai departe, dupa sfaraiala gratarului, odata ajuns presedinte, Trump va trebui sa livrez si fripturile promise. Altfel, consumatorul nu va cumpara din nou, peste 4 ani.

 

Construieste entuziasmul

Un bun specialist in marketing stie ce putere au recomandarile din gura-in-gura. In epoca retelelor sociale, organizarea superioara (vechiul razboi la sol) si cheltuielile mari cu publicitatea la televizor (razboiul aerian) nu au fost suficiente pentru Clinton.

Hotararea si rezistenta lui Trump - cinci discursuri pe zi - si multimile care veneau la mitingurile lui au impresionat mai mult decat barajul de reclame electorale platite, ale lui Clinton.

Entuziasmul trebuie cu siguranta cladit. Dovada sta si in alegerile parlamentare din Romania care tocmai s-au incheiat. Prezenta slaba de la vot are ca principala cauza esecul politicienilor de a suscita interestul si entuziasmul oamenilor. Pentru multi, nu e suficient sa iasa din case pentru a acorda votul unui partid doar ca sa nu iasa altul. Ei au nevoie de motive puternice, sa creada si sa isi sustina cu mandrie liderii politici.

 

Finalizeaza vanzarea

Marketingul politic nu inseamna sa castigi voturi multe in fiecare zi, ci intr-o singura zi, o data la patru ani. Sincronizarea este totul. In fiecare discurs recent, el a repetat aceleasi mesaje, invitand alegatorii sa-si imagineze viitorul daca dau crezare promisiunilor unei administratii Trump.

Consumatorii nu vor doar sa sustina un castigator, ci un brand care se vede pe sine drept invingator. Si mai vor sa sustina un brand pe care alte persoane similare lor il vad ca invingator. Atunci un brand devine o miscare.

In ultima saptamana de campanie, brandul Clinton a promis un viitor luminos, dar a aratat precum candidatul trecutului, un pic obosit si bazat prea mult pe sustinerea unor Obama si Bon Jovi. Prin contrast, brandul Trump a promis un viitor care arata ca ieri, bataios, energic, stand singur pe podium.


Marca Trump este noua astazi. Dar e usor sa fii nou. Sa fii bun este greu. Timpul va spune daca brandul Trump isi poate indeplini promisiunile.